Syn młynarza

Friedrich Wilhelm Morzik urodził się 10 grudnia 1891 roku w Pasymiu. Był najstarszym synem młynarza Friedricha Morzika, który przez ponad 30 lat pracował w pasymskim młynie.

Lotnicy z Mazur (3)
Faworyt i dwukrotny zwycięzca zawodów Challenge Fritz Morzik w samolocie Heinkel He 64 na berlińskim lotnisku Staaken podczas zawodów lotniczych Challenge 1932

W 1907 roku rozpoczął naukę w szkole kadetów i wstąpił do niemieckiej armii. Tuż przed wybuchem I wojny światowej przeniósł się do lotnictwa i rozpoczął tam służbę jako obserwator lotniczy. W 1916 roku służył jako pilot w niemieckiej jednostce lotniczej „Pascha” w Palestynie. Od 1917 roku latał już jako pilot myśliwski. Po zakończeniu wojny służył jeszcze jako pilot wojskowy a potem w latach 1919 – 1921 jako pilot eskadry policyjnej we Wrocławiu. W latach 1921 – 1923 Fritz Morzik był pilotem linii lotniczych Deutscher Luft – Loyd w Berlinie. Następnie był pilotem fabrycznym w zakładach lotniczych Junkersa w Dessau. Od 1928 do 1934 roku był instruktorem w niemieckich szkołach pilotów w Brunszwiku i w Staaken pod Berlinem. W tym też czasie odniósł swe największe sukcesy sportowe, startując we wszystkich czterech rozegranych edycjach zawodów Challenge. Zwyciężył w nich w 1929 i 1930 roku, w 1932 roku zajął trzecie miejsce, za Żwirką i Possem, a w 1934 roku z powodu defektu silnika został wykluczony z klasyfikacji.

Fritz Morzik podczas II wojny światowej był jednym z najważniejszych dowódców niemieckiego lotnictwa transportowego

Generał lotnictwa

Po dojściu Hitlera do władzy Morzik w 1934 roku wstąpił do reaktywowanego niemieckiego lotnictwa wojskowego – Luftwaffe.

 

 

Aby zapoznać się z pełną treścią artykułu zachęcamy
do wykupienia e-prenumeraty.